Sunday 7 January 2018

GEJALA SAKIT TUMIT DAN CARA MERAWATNYA?

SAKIT TUMIT

Sakit tumit boleh didefinasikan dengan pelbagai punca. Namun punca yang paling biasa ialah 'Calcaneal Spurr'. Calcanael spurr ialah tulang kecil (bony spurr) yang tumbuh pada tulang tumit (tulang calcaneum) kita.




Pertumbuhan spurr ini berlaku secara fisiologi akibat geseran dan tekanan yang berpanjangan dan berterusan antara tulang calcaneum dan tisu serat sekitarnya. Ini akan merangsang pertumbuhan spurr yang tidak mengikut alignment tulang asal. Spurr akan tumbuh umpama duri dan menekan tisu serat dan otot di tapak kaki (tumit) kita.
Semasa tidur atau duduk dan berdiri lama, spurr akan menekan tapak kaki kita disatu titik yang sama. Ini akan mengakibatkan kawasan berkenaan tidak mendapat bekalan darah dan oksigen yang sepatutnya dan menimbulkan kesakitan.

Apakah cara merawat Calcaneal Spurr?

Dikebanyakkan masa, doktor tidak akan membedah membuang spurr yang tumbuh melainkan ia terlalu besar dan signifikan sehingga menyakitkan tumit sepanjang masa. Ini kerana kesan pembedahan itu sendiri akan menimbulkan pelbagai gejala kesakitan yang lain.

Jadi cara rawatan lain ialah:

1) mengambil ubat tahan sakit
2)Merujuk pada Jabatan Fisioterapi (untuk mengurangkan kesakitan) 3) Memberi sedikit petua untuk di amalkan dirumah

Petuanya:

1) apabila bagun dari tidur jangan terus bagun untuk menapak, tetapi mulakan dengan senaman tapak kaki. pusing dan gerakkan pergelangan kaki beberapa kali. Dengan cara ini bekalan darah dan oksigen yang akan mula sampai ke kawasan yang ditekan spurr tadi. 2) begitu juga apabila mahu memulakan pergerakan dari duduk dan berdiri yang lama. 3) mulakan menapak dengan hujung kaki (bukan tumit) degan perlahan dan berjalan seperti biasa 4) rendam kaki dengan air suam ( terpulang jika mahu merendam dengan air suam campuran herba dan sebagainya). Semuanya diatas banyak membantu dalam mengurangkan kesakitan spurr. Namun, dicadangkan jangan terlalu bergantung pada ubat tahan sakit kerana terdapat kesan ubat tahan sakit ni dimasa akan datang.

Sebaik baiknya amalkan suplemen Ostematrix dan Omega Guards yang mampu menghilangkan kesakitan tumit tersebut. Malah suplemen tersebut mampu memberikan manfaat lain.





Untuk membuat pesanan anda boleh menghubungi saya ditalian 0196173299 atau membuat pembelian terus dengan klik ikon dibawah.



ATAU

Anda boleh dapatkan harga yang lebih murah  15% hingga ke 20% ke atas segala barangan shaklee dengan mendaftar sebagai ahli.


Untuk sebarang pertanyaan boleh hubungi seperti tertera dibawah:


Pengedar Sah Shaklee Paka: 
Azimah Tahir
 (Shaklee ID:1121584)
0196173299 (Whatsapp / SmS)
naziet83@gmail.com
Azimah Tahir (FB)
Pengedar Shaklee Paka (FB PAGE)
Sicantik Shaklee (IG)
cod: Business Park Paka


No comments:

Post a Comment